[vc_row][vc_column width="5/6"][vc_column_text css=".vc_custom_1537882520730{margin-bottom: 0px !important;}"]

U wilt zakendoen in België? Dan is het cruciaal uw markt en potentiële klanten goed in kaart te brengen. Volgende 6 tips zijn bronnen die ikzelf sinds vele jaren succesvol gebruik om de Belgische markt te bewerken:

  1. Database providers:
  2. Net zoals in Nederland zijn er verschillende aanbieders actief die tegen betaling adressenbestanden en meer aanbieden. Ik zeg meer omdat je vaak ook financiële en sociale gegevens van bedrijven kan achterhalen. Omdat de jaarlijkse resultaten die in België bekend moeten gemaakt worden veel uitgebreider zijn dan in Nederland kan je dus ook meer over potentiële klanten of partners achterhalen. Aan bieders van dergelijke gegevens zijn oa TrendsTop, Graydon, Kompass, etc. Ook via de NKVK kan je dergelijke gegevens opvragen. Via Pinakes vind je contacten bij Belgische overheden.
  3. Brancheverenigingen:
  4. Sommige brancheverenigingen geven een overzicht van hun leden op hun website. Soms publiceren ze ook cijfers over hun branche. Natuurlijk is het ook nuttig om naar netwerkbijeenkomsten van dergelijke organisaties te gaan. Een overzicht van een aantal belangrijke brancheverenigingen vind je terug via de website van het Verbond van Belgische ondernemingen ( http://www.vbo-feb.be/wie-zijn-we/sectorfederaties/ )
  5. Overheidsbronnen:
  6. Er zijn in België, net zoals in Nederland, interessante macro-economische cijfers op te vragen bij de overheid. OP nationaal niveau vindt je online interessante gegevens bij de Nationale Bank van België, de federale overheidsdienst economie, Be Stat. OP regionaal vlak is er informatie te verkrijgen bij Vlaamse overheid het Waalse Gewest en de Gemeenschap, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Je vindt er macro-economische cijfers, gegevens per sector, en ook algemene maatschappelijke cijfers. ( https://statbel.fgov.be/nl )
  7. Vakbladen en beurzen:
  8. Misschien wat ‘old school’ maar via de juiste vakbladen en beurzen leer je ook interessante prospecten kennen. Een aantal van de grotere uitgevers van vakbladen zijn Professional Media Group en Omicron Media. beurskalender.be biedt een interessant overzicht van Belgische vak- en consumentenbeurzen.
  9. Sectorstudies:
  10. Verschillende (markt)onderzoeksorganisaties bieden tegen betaling studies over bepaalde sectoren van de Belgische markt. De meest bekende zijn waarschijnlijk Gfk en Nielsen. Daarnaast zijn er echter nog branche specifiek een heel aantal kleinere spelers in het bijzonder voor de retail- en distributiesector. Verder biedt ook NKVK een heel aantal interessante sectorstudies rond industrie, retail en bouw.
  11. Online matchmakingstools:
  12. Via LinkedIn kan je via een premium account gericht contacten laten aanleveren; dewelke je vervolgens een gepersonaliseerd bericht kan sturen. Verder heb je als lid van NKVK ook toegang tot Be Connected. Be Connected is een online matchmakingstool waarbij je als bedrijf internationale kansen kan aanmaken of op kansen reageren. Bovendien kan je zoeken in de contacten van de aangesloten bedrijven die allemaal lid zijn van een lokale kamer van koophandel. Moest je hiertussen niet de juiste contacten vinden kan je nog altijd een zoekopdracht doen in de contacten van de Kompass

Nog vragen of bijkomende tips? Neem gerust contact met ons op.Tom Vansteenkistetom.vansteenkiste@nkvk.beAlgemeen Directeur NKVK

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width="1/6"][/vc_column][/vc_row]

Dit vind u waarschijnlijk ook interessant

We hebben geen aanbevelingen voor dit artikel.

Op zoek naar meer?Bekijk al de blogposts.

Onze nieuwsbrief

Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!

Bedankt! U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.
Oeps, er ging iets mis!

Ontdek onze gratis Gids over "Succesvol Zakendoen in België"

  • Cultuurverschillen
  • Fiscale opportuniteiten
  • Juiste contactgegevens
  • Alle info in één gids