Het is toch wel opmerkelijk. Sinds de opening van de eerste Albert Heijn-winkel in het Belgische Brasschaat in 2011 lijkt België wel het beloofde land voor de Nederlandse voedingsdistributie. De snelle opening van een hele resem Albert Heijn-winkels kende een climax in de fusie van Ahold en Delhaize in 2016. Al snelde volgde foodservice gigant Sligro met de opening van haar eerste Belgische vestiging in Antwerpen in 2018. Nu, een jaar later heeft ook Jumbo een eerste Belgische winkel deuren geopend. Alle drie de formules hebben overigens nog grote groeiplannen in de komende tien jaar. Zo rolt de Nederlandse golf verder over het Belgisch voedingsdistributie landschap, en dat gaat niet onopgemerkt voorbij.

Belgische voedingsprijzen zijn over het algemeen duur. Dat hoor ik geregeld van mensen afkomstig uit onze buurlanden. Toch betekent dat niet dat er geen sterke concurrentie is op de Belgische markt. De marges zijn niet echt ruimer dan in de buurlanden, maar de personeelskosten en belastingdruk liggen wel hoger. Ook is er in België, ten minste voor de supermarkten, een grotere dekkingsgraad dan in Nederland. Er zijn gemiddeld meer supermarkten per inwoner in België.

20.000 artikelen

Je kan ook het Nederlandse aanbod niet een op een op de Belgische markt brengen. Een beperkte aanpassing van het assortiment is nodig omdat de Belgische eetgewoonten verschillen. Net als Albert Heijn en Sligro voor haar heeft Jumbo ook onderzocht welke producten Belgen willen die in Nederland niet in de winkel liggen. Op een aanbod van 20.000 artikels bij Jumbo werden er 3.000 geselecteerd die enkel in België worden verkocht. Zo moest bijvoorbeeld heel het broodassortiment worden aangepast.Toch voelen Nederlandse spelers dat er blijkbaar toch iets te halen valt op de Belgische markt. De prijzenoorlog die in de Nederlandse voedingsdistributie heeft gewoed, geeft zich zich niet even sterk in België voorgedaan. Mogelijk staan de Nederlandse spelers dus nog iets verder in het optimaliseren van hun kosten dan de Belgische. Wat zeker speelt zijn de mogelijke schaalvoordelen. Voor de drie spelers geldt dat het qua afstand zeker even gemakkelijk is om Belgische winkels te beleveren als winkels in Noord-Nederland. Ook kunnen ze betere prijzen onderhandelen met de leveranciers als hun afzet vergroot. Waarschijnlijk is dit de voornaamste drijfveer.

100 winkels

De komst van Jumbo gaat alvast niet onopgemerkt voorbij. Twee weken gelden opende de eerste Jumbo supermarkt in het Belgische Pelt. Jumbo nam alvast een vliegende start met een omzet die in de eerste week de helft hoger lag dan verwacht. Jumbo heeft overigens grootse ambities, 100 winkels wil het in België, binnen de 5 jaar. Jumbo overweegt ook om op termijn ook Belgische concurrenten over te nemen. Dat is hoe ze groot geworden zijn in Nederland. In eerste instantie kijkt het naar Vlaanderen, maar als het goed loopt ook naar Wallonië. Tot nu toe heeft AholdDehaize geen Albert Heijn winkels geopend in Wallonië. Natuurlijk is het daar al sterk aanwezig via haar Delhaize winkels.Jumbo werkt aan de weg en dat niet alleen via deze eerste supermarkt maar ook qua marketing. De wielerploeg Jumbo-Visma heeft sinds vorig jaar de Vlaamse topwielrenner Wout Van Aert in haar rangen.

Impact?

De impact van Jumbo is ook al onmiddellijk voelbaar op de prijzen. Colruyt hanteert in Belgiërnet als Jumbo in Nederland een laagste prijsgarantie. Colruyt kon alvast aan de slag om van enkele tientallen producten de prijs te verlagen. Ook Carrefour verlaagde de prijzen op een aantal van haar producten. Is dit een voorbode van een prijzenoorlog zoals degene die Nederland enkele jaren gelden heeft gekend?Dat zal moeten blijken. Een aantal spelers zoals Carrefour, Makro en Match staan sowieso al jaren onder druk. De komende jaren zullen er waarschijnlijk nog enkele grote verschuivingen plaatsvinden in het landschap van de Belgische supermarkten. De impact van de Nederlanders hierin is alvast niet te ontkennen.[gravityform id="5" title="true" description="true"]

Onze nieuwsbrief

Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!

Bedankt! U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.
Oeps, er ging iets mis!

Ontdek onze gratis Gids over "Succesvol Zakendoen in België"

  • Cultuurverschillen
  • Fiscale opportuniteiten
  • Juiste contactgegevens
  • Alle info in één gids