Artificiële intelligentie, in de handen van een manager, zal beslissingen kunnen nemen om een werkproces te optimaliseren, een incident te vermijden of een actie betrouwbaarder te maken. Dit is niet voor morgen, maar voor vandaag.

De komst van ChatOpenAI kwam als een donderklap in een blauwe hemel. AI voor management gaat in de nabije toekomst vooruitgang boeken. Sommige bedrijven hebben al eigen AI-toepassingen ontwikkeld – zo bijvoorbeeld IBM, met zijn Watson-assistent. Die combineert twee artificiële intelligentie diensten (Watson Virtual Agent en Watson Conversation). Hierbij is het de bedoeling bedrijven een revolutionaire conversatie-ervaring te bieden. Zeer specifieke sectoren als geneeskunde en financiën hebben deze technologie al toegepast.
Het is duidelijk dat AI zich nog in een relatief bescheiden stadium bevindt in de wereld van het management, maar ontwikkelingen laten langzamerhand van zich horen. ChatOpenAi is er een van. Management en artificiële Intelligentie zouden binnenkort een krachtig duo kunnen vormen.

AI zal in het kader van het bedrijfsbeheer verschillende taken voor zijn rekening kunnen nemen die momenteel uitsluitend door mensen worden uitgevoerd. Even aan herinneren dat het nu al mogelijk is om het beheer van documenten toe te wijzen aan een specifieke machine. Hetzelfde geldt voor logistiek beheer of predictief onderhoud, wat het risico van productieonderbrekingen beperkt. Managers zullen hun kerntaken gemakkelijker kunnen uitvoeren. Tot de functionaliteiten die AI kan bieden behoren de sortering van cv’s, verkoopvoorspellingen, fraudedetectie en automatische antwoorden op vragen die klanten per e-mail of telefoon stellen. Kortom, het bedrijf wordt efficiënter en zal de klantervaring aanzienlijk verbeteren.

Hoe managers AI in hun voordeel zullen gebruiken

Wil AI effectief zijn, dan moet de onderneming naadloos zijn. AI-tools kunnen niet gefragmenteerd worden ingezet. Als slechts één team in de onderneming een AI-systeem gebruikt, zal geen verandering merkbaar zijn. De integratie van AI moet goed worden gecoördineerd. De technologieën moeten zowel voor werknemers als voor HR en de hele managementketen werken. Willen de veranderingen voelbaar zijn in het management, dan moet de mindset veranderen. Managers moeten artificiële intelligentie niet langer zien als het domein van de IT-afdeling.

Als zij de ‘machines’ gaan beschouwen als waardevolle activa op alle niveaus, kunnen zij organisaties ontwikkelen die veerkrachtiger en flexibeler reageren bij veranderingen. AI zal een sleutel zijn tot meer concurrentievermogen in een steeds meer concurrerende markt.

AI als partner in veranderingsmanagement

Veel bedrijven hebben al artificiële intelligentie ingezet voor hun change management. Sommige worstelen echter met de vraag of hun investeringen al vruchten afwerpen. Met behulp van AI worden bedrijven mobieler en kunnen werknemers op afstand werken. AI-tools zullen het gemakkelijker maken om personeel te monitoren en meer geschikte werknemers aan te nemen.

Micro-management of direct beheer van medewerkers zal veel minder tijd kosten, waardoor managers zich meer op de algemene strategie kunnen richten. Door betere training kan artificiële intelligentie de efficiëntie van het personeel verbeteren. De verschillende tools waarover zij beschikken, kunnen managers eraan herinneren nieuwe opleidingen te implementeren en werknemers die geïnteresseerd zijn in nieuwe uitdagingen onder de aandacht brengen.

Dit zal managers in staat stellen werknemers zoveel mogelijk gemotiveerd te houden, hun vaardigheden te verbeteren en hun institutionele kennis binnen het bedrijf te behouden. Als een bedrijf AI te traag integreert in het denkproces van zijn management, kan zijn toekomst ernstig in gevaar komen.

Onze nieuwsbrief

Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!

Bedankt! U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.
Oeps, er ging iets mis!

Ontdek onze gratis Gids over "Succesvol Zakendoen in België"

  • Cultuurverschillen
  • Fiscale opportuniteiten
  • Juiste contactgegevens
  • Alle info in één gids