1. Zoek een markt en een koper

Het vinden van een zakenpartner in het buitenland is niet eenvoudig. Hoe kunt u de juiste partner in uw doelland identificeren?
Hoe kunt u uw bedrijf promoten bij buitenlandse bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe contacten, zonder dure marketingcampagnes te starten?
Hoe te zorgen voor de betrouwbaarheid van het bedrijf geïdentificeerd door middel van internet zoekopdrachten?
Om een potentiële doelmarkt te selecteren, moet worden nagegaan of er vraag naar het product is en of het op de exportmarkt concurrerend zou zijn. Uit invoerstatistieken blijkt of het doelland al het soort product invoert, waar de invoer vandaan komt en of het aanbod op de markt al hoog is.
Om zakenpartners te vinden, zijn er uiteraard beurzen, maar er zijn een groot aantal B2B-netwerkevenementen. Daarnaast helpt het nieuwe samenwerkingsplatform van Enterprise Europe Network u bij het vinden van een partner in het buitenland voor uw bedrijf. Enterprise Europe Brussels helpt KMO’s bij het verspreiden van hun profiel en zakelijke mogelijkheden op het platform en voor de verbinding met buitenlandse bedrijven.

2. Controleer de exportvoorwaarden in de EU en de invoervereisten in uw doelmarkt

Welke importtarieven gelden voor uw product?
Zijn er beperkingen op uw exportmarkt?
Wat zijn de lokale belastingen voor mijn product?
Wat zijn de technische en veiligheidseisen, evenals verpakking en etikettering?
Kan mijn bedrijf profiteren van een preferentiële handelsovereenkomst tussen de EU en het land van bestemming?
Nadat u zich als exporteur bij de douane hebt geregistreerd om een EORI-nummer te verkrijgen, moet u eerst de juiste douanecode identificeren die overeenkomt met uw product. Elk product komt overeen met een code. Het is de laatste die het tarief, de belastingen en andere vereisten zal bepalen, afhankelijk van het land van oorsprong en het land van bestemming. U profiteert ervan dat u zich richt op een land met een vrijhandelsovereenkomst met de EU, omdat de tarieven worden verlaagd, waardoor u een concurrentievoordeel krijgt ten opzichte van concurrenten uit niet-Europese landen.
Het Access2markets platform biedt begeleiding in antwoord op al deze vragen. KMO’s kunnen opleiding volgen en gebruik maken van gratis advies op maat om hen te begeleiden bij het gebruik van het platform en hun toegang tot de markten te vergemakkelijken.

3. Bereid de verkoop voor en organiseer het transport

U moet met uw klant definiëren voor export, of uw leverancier voor import, de Incoterm die zal worden gebruikt. De Incoterms ® bepalen de verantwoordelijkheden van verkopers en kopers voor de levering, verzekering en transport van goederen onder verkoopcontracten en bepalen wie verantwoordelijk is voor de douaneformaliteiten voor uitvoer naar de EU en invoerformaliteiten in het land van bestemming.
Enterprise Europe Brussels biedt Brusselse KMO’s advies op maat om hen te begeleiden bij het gebruik van Incoterms 2020.

4. Opstellen van uitvoermachtigingsdocumenten in de EU

De voor uitvoer opgestelde documenten worden, ten minste gedeeltelijk, ook gebruikt voor invoer in het land van bestemming. U kunt op Access2Markets een lijst vinden van de nodige documenten, afhankelijk van het uitgevoerde product, het land van oorsprong en het land van bestemming. De aangifte ten uitvoer bevat de nodige informatie over de goederen zelf en over het vervoer. Het omvat: de oorsprong van de goederen, het land van bestemming, de douanecodes van de goederen, de waarde van de goederen.
U kunt de douaneaangifte zelf indienen of doen via een douanevertegenwoordiger. Een douanekantoor kan namens u optreden. Douaneagentschappen maken deel uit van de BECI-gemeenschap. Neem contact met ons op voor een verbinding.
Als de oorsprong van het product de Europese Unie is, kunt u deze preferentiële oorsprong gebruiken om een verlaging van het invoertarief te verkrijgen voor landen die profiteren van een vrijhandelsovereenkomst met de EU. Het Access2Markets-platform heeft de My Trade Assistant– tool om de herkomst van uw product te bepalen door middel van een lijst met vragen. Het gebruik van een deskundige is soms noodzakelijk voor KMO’s met weinig ervaring.

5. Het opstellen van documenten voor de invoerklaring in het land van bestemming.

Wanneer uw goederen in het land van bestemming aankomen, zijn lokale invoervereisten en -procedures van toepassing op uw export. De door de lokale autoriteiten vereiste documenten omvatten de handelsfactuur, de paklijst, de invoercertificaten, het bewijs van preferentiële oorsprong (EUR.1, EUR-MED, de verklaring van oorsprong of het certificaat van oorsprong), mits een preferentiële handelsovereenkomst tussen de EU en het land van bestemming wordt toegepast en uw producten voldoen aan de toepasselijke oorsprongsregels.
Gebruik My Trade Assistant– tool om deze vereisten te definiëren en ze af te stemmen op uw koper. Indien nodig kan er aanvullend advies aan u worden gegeven.
Enterprise Europe Network is aanwezig in meer dan 60 landen en Enterprise Europe Brussels kan zijn lokale netwerk gebruiken in meer dan 30 landen buiten de EU.

Onze nieuwsbrief

Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!

Bedankt! U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.
Oeps, er ging iets mis!

Ontdek onze gratis Gids over "Succesvol Zakendoen in België"

  • Cultuurverschillen
  • Fiscale opportuniteiten
  • Juiste contactgegevens
  • Alle info in één gids