In Algemeen, Commerciëel

 

Digitalisering en arbeidsmarktvraagstukken bepalen de strategische agenda in het Belgische bedrijfsleven. Dat blijkt uit het Strategy Trends onderzoek dat NKVK samen met organisatieadviesbureau Berenschot de voorbije zomer uitvoerde. Aan het onderzoek naar de belangrijkste strategische trends die spelen voor ondernemers, bestuurders en topmanagers in het Belgische bedrijfsleven namen 132 ondernemers en bestuurders deel.

Resultaten

Waar liggen Belgische bestuurders van wakker? Groei en digitalisering. Deze thema’s komen bij 71% van de bedrijven voortdurend aan de orde. Organisaties lijken te willen profiteren van de gunstige economische ontwikkelingen van de afgelopen jaren en zien kansen voor groei. Er is nog volop groei in de hoogconjunctuur, ondanks de huidige internationale ontwikkelingen zoals handelsoorlogen en instabiele regeringen. Digitalisering kan organisaties helpen deze groei te versnellen. Veel organisaties en bedrijven die zijn ontstaan en gegroeid in een analoge wereld, realiseren zich dat zij hun koers moeten bepalen in de huidige digitale transformatie in een snel veranderende en steeds transparantere wereld. Een nieuw businessmodel is onontkoombaar en digitaal is daarbij de norm.

De nadruk op digitalisering en de goede economische situatie verklaren in belangrijke mate ook de grote impact van het thema “arbeidsmarkt” op de strategie van organisaties. 43% van de respondenten geeft aan dat arbeidsmarktvraagstukken leidend zijn in de bepaling van de organisatiestrategie.

Opvallend is tevens dat de grote aandacht die energie en klimaat hebben in het politiek-maatschappelijke debat nog niet doorwerkt in het Belgische bedrijfsleven. Slechts 16% van de respondenten geeft aan dat de energietransitie voortdurend wordt besproken binnen de boardroom en bij slechts 4% van de organisaties heeft het ook daadwerkelijk impact op de strategie.

België vs Nederland

Opvallend is dat het thema energietransitie veel minder speelt in België (16%) indien men vergelijkt met de resultaten van het Strategy Trends onderzoek in Nederland (26%). Mogelijk liggen de problemen in Noord-Nederland die ontstaan door de gasontginning hieraan ten grondslag. Toch blijkt ook dat veel meer Nederlandse bedrijven zich via ‘duurzaamheid’ willen onderscheiden van hun concurrenten (31% vs 16%). In België is kwaliteit hierin nog belangrijker dan in Nederland (58% vs 46%). ‘Ongetwijfeld speelt het streven van de Belgische klant naar ‘zekerheid’ hierin een rol.

NKVK - Strategy Trends België 2019

  • Download hier het volledige Strategy Trends België 2019 rapport.

  • * = verplicht
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

Nederlanders en Belgen leren (zakelijk) van elkaar te houden

Tijdens de vele seminars die ik geef over de cultuurverschillen tussen Nederland en België ga ik in op de valkuilen die er bestaan bij het zakendoen bij de buur. Veelal gaat het dus om problemen, deze kaderen en (hopelijk) een manier aanreiken om hiermee om te gaan. Ook hier geldt: ‘Onbekend maakt onbemind’. Als ik […]

F1, cultuur, food en waterbussen: september bij NKVK

September was een mooie maand bij de NKVK. We laten jullie alvast even meegenieten. F1 In het begin van de maand brachten NKVK en AWEX (het Waalse export- en investeringsagentschap) een groep Nederlandse ondernemers samen met interesse in de Waalse markt. Met een veertigtal bedrijfsleiders bezochten de Grote Prijs Formule 1 van Spa Francorchamps. Naast […]

TCI, ‘s werelds grootste clusterconferentie, naar Vlaanderen

Dat het Vlaamse clusterbeleid vruchten afwerpt en bedrijven helpt om innovatiever uit de hoek te komen, valt ook op in het buitenland. Zo koos TCI Network – het wereldwijde netwerk van experts op het gebied van competitiviteit, innovatie en clusters – voor Vlaanderen als locatie voor de 22e editie van zijn jaarlijkse conferentie. ’s Werelds […]

Start typing and press Enter to search