[vc_row][vc_column width="5/6"][vc_column_text css=".vc_custom_1551187435571{margin-bottom: 0px !important;}"]

tijd

Vandaag had ik een afspraak bij een klant. Het ging om een afspraak die we een aantal weken eerder hadden vastgelegd. Bij hem op kantoor aangekomen bleek echter dat hijzelf extern was en bij een klant zat. Er was dus duidelijk iets fout gelopen in het inplannen van de afspraak. De dame van de receptie was echter bijzonder vriendelijk en nodigde me uit om de koffie die ik gekregen had rustig uit te drinken. Gezien het voor een keer een echt goede koffie was besloot ik dat ook te doen (Laten we eerlijk zijn. Het spul dat bedrijven hun bezoekers en medewerkers, zeker in Nederland, durven voor te schotelen is soms echt niet te zuipen). Wat te doen met dit vrijgekomen moment? Wel, dit is het eigenste moment waarop ik jullie schrijf.

Als we kijken naar de alomtegenwoordige beweging naar dataverzameling en dataverwerking ligt hier eigenlijk één drijfveer aan te grondslag: meer controle verwerven over onze omgeving. Als we de parameters beter kennen en beheersen kunnen we de uitkomst zekerder maken. Spijtig genoeg wordt dit al te vaak veel te eng vertaald naar efficiënter of rendabeler worden. En niet naar het creëren van nieuwe toegevoegde waarde. We laten onze medewerkers in de pas lopen door hun van steeds naderbij te volgen via allerlei informaticasystemen en leggen hun zo vaak extra administratieve lasten op qua registratie.

Anderzijds schrappen we alle administratieve functies want ‘die leveren geen toegevoegde waarde’ en die zullen door de automatisering toch verdwijnen. Net hier knelt het schoentje. Technologie zou net voor de mens ruimte en tijd moeten maken om te doen waarin hij echt goed is - het creatieve, het scheppende – eerder dan hem enkel efficiënter te maken op de korte termijn. (Is dat ook niet een van de oerverhalen van onze westerse traditie? De scheppende God maakt mensen naar zijn beeld, de scheppende mens.)

Ruimte en tijd, daar heeft elk creatief proces nood aan en dat is, bij aanvang, per definitie inefficiënt en onrendabel. Op lange termijn is de toegevoegde waarde echter veel groter dan enkel de controle over de omgeving verhogen.

Ruimte en tijd kan je maken maar soms dienen ze zich ook totaal onverwacht aan, zoals nu voor mij door een misgelopen afspraak. Over de toegevoegde waarde van de vrucht van mijn creatieve proces, deze tekst, laat ik jullie echter oordelen. Verspilde tijd of niet?

Tom VansteenkisteAlgemeen Directeur NKVK

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width="1/6"][/vc_column][/vc_row]

Dit vind u waarschijnlijk ook interessant

We hebben geen aanbevelingen voor dit artikel.

Op zoek naar meer?Bekijk al de blogposts.

Onze nieuwsbrief

Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!

Bedankt! U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.
Oeps, er ging iets mis!

Ontdek onze gratis Gids over "Succesvol Zakendoen in België"

  • Cultuurverschillen
  • Fiscale opportuniteiten
  • Juiste contactgegevens
  • Alle info in één gids