Digitalisering en arbeidsmarktvraagstukken bepalen de strategische agenda in het Belgische bedrijfsleven. Dat blijkt uit het Strategy Trends onderzoek dat NKVK samen met organisatieadviesbureau Berenschot de voorbije zomer uitvoerde. Aan het onderzoek naar de belangrijkste strategische trends die spelen voor ondernemers, bestuurders en topmanagers in het Belgische bedrijfsleven namen 132 ondernemers en bestuurders deel.

Resultaten

Waar liggen Belgische bestuurders van wakker? Groei en digitalisering. Deze thema’s komen bij 71% van de bedrijven voortdurend aan de orde. Organisaties lijken te willen profiteren van de gunstige economische ontwikkelingen van de afgelopen jaren en zien kansen voor groei. Er is nog volop groei in de hoogconjunctuur, ondanks de huidige internationale ontwikkelingen zoals handelsoorlogen en instabiele regeringen. Digitalisering kan organisaties helpen deze groei te versnellen. Veel organisaties en bedrijven die zijn ontstaan en gegroeid in een analoge wereld, realiseren zich dat zij hun koers moeten bepalen in de huidige digitale transformatie in een snel veranderende en steeds transparantere wereld. Een nieuw businessmodel is onontkoombaar en digitaal is daarbij de norm.De nadruk op digitalisering en de goede economische situatie verklaren in belangrijke mate ook de grote impact van het thema “arbeidsmarkt” op de strategie van organisaties. 43% van de respondenten geeft aan dat arbeidsmarktvraagstukken leidend zijn in de bepaling van de organisatiestrategie.Opvallend is tevens dat de grote aandacht die energie en klimaat hebben in het politiek-maatschappelijke debat nog niet doorwerkt in het Belgische bedrijfsleven. Slechts 16% van de respondenten geeft aan dat de energietransitie voortdurend wordt besproken binnen de boardroom en bij slechts 4% van de organisaties heeft het ook daadwerkelijk impact op de strategie.

België vs Nederland

Opvallend is dat het thema energietransitie veel minder speelt in België (16%) indien men vergelijkt met de resultaten van het Strategy Trends onderzoek in Nederland (26%). Mogelijk liggen de problemen in Noord-Nederland die ontstaan door de gasontginning hieraan ten grondslag. Toch blijkt ook dat veel meer Nederlandse bedrijven zich via ‘duurzaamheid’ willen onderscheiden van hun concurrenten (31% vs 16%). In België is kwaliteit hierin nog belangrijker dan in Nederland (58% vs 46%). ‘Ongetwijfeld speelt het streven van de Belgische klant naar ‘zekerheid’ hierin een rol.[gravityform id="8" title="true" description="true"]

Dit vind u waarschijnlijk ook interessant

We hebben geen aanbevelingen voor dit artikel.

Op zoek naar meer?Bekijk al de blogposts.

Onze nieuwsbrief

Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!

Bedankt! U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.
Oeps, er ging iets mis!

Ontdek onze gratis Gids over "Succesvol Zakendoen in België"

  • Cultuurverschillen
  • Fiscale opportuniteiten
  • Juiste contactgegevens
  • Alle info in één gids