In Algemeen, Commerciëel

Tijdens de vele seminars die ik geef over de cultuurverschillen tussen Nederland en België ga ik in op de valkuilen die er bestaan bij het zakendoen bij de buur. Veelal gaat het dus om problemen, deze kaderen en (hopelijk) een manier aanreiken om hiermee om te gaan. Ook hier geldt: ‘Onbekend maakt onbemind’.

Als ik vraag naar hoe Nederlanders Belgen zien dan hoor ik heel vaak zaken als ‘bescheiden’, ‘beleefd’, ‘bourgondisch’ maar ook dingen als ‘vaag’ en ‘houden zich niet aan afspraken’. (Wat ik eigenlijk quasi nooit hoor is ‘dom’. Blijkbaar hebben de Belgen door de jaren heen de onzin van dit stereotype bewezen.) Belgen zien Nederlanders dan weer als direct, arrogant, luid en onbeleefd. Doorheen de opleiding probeer ik elk van die denkbeelden te duiden en/of te nuanceren. En laten we eerlijk zijn, veel van de vermelde stereotypen zijn toch eerder negatief.

Opvallend is echter dat na de eerste periode van frustratie er vaak wel een soort van appreciatie ontstaat voor de manier van zakendoen in het buurland. Misschien niet alle elementen worden als wenselijk aanzien maar er komt een soort van ‘Ik doe graag zaken in België, respectievelijk Nederland, omdat …’ De door mij vaakst gehoorde redenen zijn.

Bij Nederlanders die zakendoen in België:

  • In België hoeft het allemaal net wat minder
  • De sterk relationele manier van zakendoen is aangenaam eenmaal men in het netwerk zit
  • Een baas kan gewoon beslissingen nemen en hoeft niet eindeloos intern met Jan en alleman te polderen
  • Belgen genieten meer, ook tijdens het zakendoen

Bij Belgen in Nederland:

  • In gesprekken met Nederlanders weet je tenminste waar je aan toe bent
  • Als Nederlanders iets zeggen doen ze het ook
  • Ook (top)managers zijn niet opgeblazen
  • Je opereert vanuit vertrouwen

Ook worden Belgen en Nederlanders zich meer bewust van de negatieve kanten van hun eigen zakencultuur. Belgen realiseren zich bijvoorbeeld dat ze best wat concreter kunnen zijn en dat doen wat je zegt belangrijk is. Nederlanders zien in dat je niet altijd direct hoeft te zijn of je mening hoeft op te dringen en ga zo maar door. Door de interactie met de buur wordt je je meer bewust van je eigen eigenschappen en omgangsvormen. Zeer leerrijk.

Zoals ik eerder al zei ontstaat die appreciatie ‘vaak’. Dit gebeurt echter zeker niet altijd. Waar het niet gebeurt zijn dat vaak de mensen die ervoor kiezen de buurmarkt na een tijdje links te laten liggen of die in het buurland op een Belgisch of Nederlands eiland blijven opereren.

Wat er ook van zij; ik heb alvast als Belg door de jaren heen zakelijk van de Nederlanders leren houden … en niet zo zakelijk ook.

 

Wil jij ook deelnemen aan een van onze opleidingen over cultuurverschillen? Stuur me alvast een bericht en dan houden we je op de hoogte van de eerstvolgende sessies.

Tot dan.

 

Tom Vansteenkiste

Algemeen Directeur NKVK

 

 

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

Resultaten van het Strategy Trends België onderzoek

  Digitalisering en arbeidsmarktvraagstukken bepalen de strategische agenda in het Belgische bedrijfsleven. Dat blijkt uit het Strategy Trends onderzoek dat NKVK samen met organisatieadviesbureau Berenschot de voorbije zomer uitvoerde. Aan het onderzoek naar de belangrijkste strategische trends die spelen voor ondernemers, bestuurders en topmanagers in het Belgische bedrijfsleven namen 132 ondernemers en bestuurders deel. Resultaten […]

F1, cultuur, food en waterbussen: september bij NKVK

September was een mooie maand bij de NKVK. We laten jullie alvast even meegenieten. F1 In het begin van de maand brachten NKVK en AWEX (het Waalse export- en investeringsagentschap) een groep Nederlandse ondernemers samen met interesse in de Waalse markt. Met een veertigtal bedrijfsleiders bezochten de Grote Prijs Formule 1 van Spa Francorchamps. Naast […]

TCI, ‘s werelds grootste clusterconferentie, naar Vlaanderen

Dat het Vlaamse clusterbeleid vruchten afwerpt en bedrijven helpt om innovatiever uit de hoek te komen, valt ook op in het buitenland. Zo koos TCI Network – het wereldwijde netwerk van experts op het gebied van competitiviteit, innovatie en clusters – voor Vlaanderen als locatie voor de 22e editie van zijn jaarlijkse conferentie. ’s Werelds […]

Start typing and press Enter to search