In Algemeen, Commerciëel

Tijdens de vele seminars die ik geef over de cultuurverschillen tussen Nederland en België ga ik in op de valkuilen die er bestaan bij het zakendoen bij de buur. Veelal gaat het dus om problemen, deze kaderen en (hopelijk) een manier aanreiken om hiermee om te gaan. Ook hier geldt: ‘Onbekend maakt onbemind’.

Als ik vraag naar hoe Nederlanders Belgen zien dan hoor ik heel vaak zaken als ‘bescheiden’, ‘beleefd’, ‘bourgondisch’ maar ook dingen als ‘vaag’ en ‘houden zich niet aan afspraken’. (Wat ik eigenlijk quasi nooit hoor is ‘dom’. Blijkbaar hebben de Belgen door de jaren heen de onzin van dit stereotype bewezen.) Belgen zien Nederlanders dan weer als direct, arrogant, luid en onbeleefd. Doorheen de opleiding probeer ik elk van die denkbeelden te duiden en/of te nuanceren. En laten we eerlijk zijn, veel van de vermelde stereotypen zijn toch eerder negatief.

Opvallend is echter dat na de eerste periode van frustratie er vaak wel een soort van appreciatie ontstaat voor de manier van zakendoen in het buurland. Misschien niet alle elementen worden als wenselijk aanzien maar er komt een soort van ‘Ik doe graag zaken in België, respectievelijk Nederland, omdat …’ De door mij vaakst gehoorde redenen zijn.

Bij Nederlanders die zakendoen in België:

  • In België hoeft het allemaal net wat minder
  • De sterk relationele manier van zakendoen is aangenaam eenmaal men in het netwerk zit
  • Een baas kan gewoon beslissingen nemen en hoeft niet eindeloos intern met Jan en alleman te polderen
  • Belgen genieten meer, ook tijdens het zakendoen

Bij Belgen in Nederland:

  • In gesprekken met Nederlanders weet je tenminste waar je aan toe bent
  • Als Nederlanders iets zeggen doen ze het ook
  • Ook (top)managers zijn niet opgeblazen
  • Je opereert vanuit vertrouwen

Ook worden Belgen en Nederlanders zich meer bewust van de negatieve kanten van hun eigen zakencultuur. Belgen realiseren zich bijvoorbeeld dat ze best wat concreter kunnen zijn en dat doen wat je zegt belangrijk is. Nederlanders zien in dat je niet altijd direct hoeft te zijn of je mening hoeft op te dringen en ga zo maar door. Door de interactie met de buur wordt je je meer bewust van je eigen eigenschappen en omgangsvormen. Zeer leerrijk.

Zoals ik eerder al zei ontstaat die appreciatie ‘vaak’. Dit gebeurt echter zeker niet altijd. Waar het niet gebeurt zijn dat vaak de mensen die ervoor kiezen de buurmarkt na een tijdje links te laten liggen of die in het buurland op een Belgisch of Nederlands eiland blijven opereren.

Wat er ook van zij; ik heb alvast als Belg door de jaren heen zakelijk van de Nederlanders leren houden … en niet zo zakelijk ook.

 

Wil jij ook deelnemen aan een van onze opleidingen over cultuurverschillen? Stuur me alvast een bericht en dan houden we je op de hoogte van de eerstvolgende sessies.

Tot dan.

 

Tom Vansteenkiste

Algemeen Directeur NKVK

 

Newsletter

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

Beneliga: de belangrijkste bijzaak ter wereld

Enige jaren leek het idee dood en begraven maar kijk het idee van een Beneliga voetbal werd twee weken geleden grondig afgestoft. Deloitte stelde de zes grootste Nederlandse clubs (Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse en FC Utrecht) en de 5 grootste Belgische clubs (Club Brugge, AA Gent, RC Genk, Standard en Anderlecht) een studie voor […]

Nieuw recordjaar: Meer buitenlandse investeringen en jobs dan ooit in Vlaanderen

In 2019 investeerden buitenlandse bedrijven 5,20 miljard euro in Vlaamse vestigingen, verspreid over 258 nieuwe projecten en samen goed voor 5.384 extra jobs. Zowel wat betreft het totale investeringsbedrag als het aantal nieuwe projecten en gecreëerde jobs is 2019 een absoluut recordjaar. De VS blijven topinvesteerder, met 45 nieuwe investeringsprojecten. Vooral het fors gestegen aantal […]

KVK nummer Belgie? 7 stappen om een bedrijf in Belgie te starten

Wilt u een KVK-nummer Belgie aanvragen om een bedrijf in België te starten? In Vlaanderen kan u aan de hand van deze 7 stappen vlot uw project realiseren. Vlaanderen is de noordelijke regio van België met Brussel als hoofdstad. Het is de toegangspoort naar Europa. Duizenden buitenlandse bedrijven genieten vandaag al van de talloze voordelen […]

Start typing and press Enter to search