Technologiebedrijf Luminex Network Intelligence (Genk) en producent van technisch textiel Sioen Industries (Ardooie) zijn de laureaten van de achttiende editie van de Leeuw van de Export.

Michèle Sioen ontvangt de Leeuw van de Export 2019 uit handen van Claire Tillekaerts, CEO van Flanders Investment and Trade

Met de prestigieuze prijs 'Leeuw van de Export' brengt Flanders Investment & Trade (FIT) jaarlijks Vlaamse bedrijven met uitzonderlijke exportresultaten op het podium. CEO Bart Swinnen van Luminex en CEO Michèle Sioen en Commercial Director Jan Mortier van Sioen Industries ontvingen hun award uit handen van Claire Tillekaerts, gedelegeerd bestuurder van FIT.In de categorie ‘Bedrijven met max. 49 medewerkers’ stak Luminex Network Intelligence twee Oost-Vlaamse bedrijven voorbij: het Gentse healthtechbedrijf Ontoforce en fabrikant van hygiënische aanrijdbeveiligingen PolySto uit Lokeren. Sioen Industries gaf dan weer producent van bekistingssystemen Construx uit Hulste en de Nieuwpoortse bouwer van intelligente sorteer- en portioneermachines MARELEC Food Technologies het nakijken in de categorie ‘Bedrijven met 50 of meer medewerkers’.Luminex Network Intelligence – Leeuw van de Export 2019 in de categorie ‘Bedrijven met max. 49 medewerkers’

Deze Limburgse 'born global' ontstond in 2002 en ontwikkelde een innovatieve netwerkoplossing om de aansturing van licht, geluid en video makkelijker te beheren. Van festivals als Tomorrowland over voetbalstadions tot concert- en theaterzalen: wereldwijd wordt het gebruiksvriendelijke Luminex-systeem gesmaakt in de professionele entertainmentindustrie.Massa’s potentieel, ook buiten entertainmentindustrieVandaag is Luminex actief in 45 exportmarkten. Die worden bediend door een wereldwijd dealernetwerk en eigen vertegenwoordigingen in Frankrijk, het VK, Canada en Japan. In 2018 realiseerden de 22 voltijdequivalenten een exportomzet van 4.796.529 euro of 92 procent van het totale omzetcijfer.De komende jaren staat de verdere uitbouw van de bestaande exportmarkten op het programma. Zoals de verkenning van een aantal nieuwe regio’s, waaronder India, China en enkele groeilanden in Latijns-Amerika. Verder lonkt ook de broadcastingwereld voor de Genkenaars.Onderscheidende technologie verovert de wereldLuminex Network Intelligence overtuigde de jury met zijn indrukwekkende groeiparcours en doorgedreven focus op innovatie binnen een heel specifieke niche. Ze veroveren de wereld met onderscheidende technologie en kiezen tegelijk resoluut voor Vlaamse verankering.Sioen Industries – Leeuw van de Export 2019 in de categorie ‘Bedrijven met 50 of meer medewerkers’

Sioen uit het West-Vlaamse Ardooie vervaardigt garens, vezels, weefsels, kleuroplossingen, gecoat technisch textiel en professionele beschermkledij. In 2018 haalden de 4.697 voltijdequivalenten van dit beursgenoteerde familiebedrijf 458.110.000 euro omzet uit export, goed voor 91 procent van het totaal.Combinatie van organische groei en overnamesDe voorbije vijf jaar tekende de producent een spectaculaire omzetgroei van 55 procent op, onder meer door een aantal gerichte aankopen. Vandaag telt Sioen 25 vestigingen wereldwijd en twaalf verkoopkantoren. Recent opende Sioen verkoopskantoren in Dubai en de VS. De fabrikant deed ook acquisities in Finland, Zweden, Estland en Australië.Wereldmarktleider in technisch textiel en beschermkledijSioen-producten vinden hun afzet in 127 landen wereldwijd. In technisch textiel en beschermkledij is het bedrijf zelfs wereldmarktleider. Daarnaast boort Sioen voortdurend nieuwe segmenten aan waarin hun expertise het verschil kan maken, zoals geotextiel en kogelwerende kledij.Innovatie als sleutel tot internationaal succesOnder meer met die doorgedreven focus op R&D wist Sioen Industries de jury te overtuigen. Door continu te blijven innoveren slaagt het bedrijf erin om als een van de enige Vlaamse textielbedrijven sterk te blijven groeien, binnen en buiten Europa. Die expansie combineert de producent met investeringen in Vlaanderen.De Leeuw van de Export als ambassadeur van Vlaams exportsuccesClaire Tillekaerts, CEO van FIT: “Onze genomineerden bewijzen stuk voor stuk hoe belangrijk een kritische, innovatieve mindset is om het verschil te maken in het internationale speelveld. Zowel voor laureaten Sioen en Luminex als voor genomineerden PolySto, Ontoforce, Construx en MARELEC was dit de sleutel tot succes in binnen- en buitenland.”[gravityform id="5" title="true" description="true"]/////Over het wedstrijdverloop van de Leeuw van de ExportVoor het 18e jaar op rij bekroont Flanders Investment & Trade (FIT) met de Leeuw van de Export Vlaamse bedrijven die uitblinken in export. Zo beklemtoont het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen het enorme belang van internationale handel voor de Vlaamse economie. De award zorgt voor nationale bekendheid, maar opent dankzij het buitenlandse netwerk van FIT ook internationaal heel wat deuren.Voormalige winnaars zijn onder meer Skyline Communications, Aucxis, MediaGeniX, DEME, Duvel-Moortgat, HTMS, Jaga, BOPLAN en Biobest Group. Hun succesverhalen zijn een rolmodel en stimulans voor andere Vlaamse bedrijven met internationale ambities. Deze editie sponsorden Altares Dun & Bradstreet, Credendo, ING België, DHL Express, H.Essers, Provincie Limburg, POM Limburg, Locate in Limburg en Cegeka de wedstrijd.Zowel bedrijven met maximaal 49 medewerkers als bedrijven met 50 of meer medewerkers kunnen meedingen naar de prestigieuze award. Op 7 juni werden uit meer dan 50 kandidaturen 3 genomineerden per categorie gekozen. De jury baseerde zijn oordeel op onder meer omzetcijfers uit export, geografische diversificatie, de krachtlijnen van het exportbeleid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en innovatiekracht. Die 6 genomineerden presenteerden vervolgens op 9 september hun wedstrijddossier voor een 10-koppige eindjury. Daar viel ook de finale beslissing.Naast voorzitters Claire Tillekaerts (gedelegeerd bestuurder FIT) en Bruno Segers (voorzitter raad van bestuur FIT) zaten aan de jurytafel: Dirk Van Steerteghem (afdelingshoofd internationale handel FIT), Marion Debruyne (decaan Vlerick Business School), Peter Lauwers (managing partner KPMG Advisory), Christophe Flamen (transaction services sales manager ING Belgium), Frank Zwerts (directeur Locate in Limburg) en Luc Huysmans (senior writer Trends). Met Xavier Ramon (CEO BOPLAN) en Jean-Marc Vandoorne (CEO Biobest Group) waren ook de laureaten van 2018 in de eindjury vertegenwoordigd.Meer info op https://www.leeuwvandeexport.be/

Dit vind u waarschijnlijk ook interessant

We hebben geen aanbevelingen voor dit artikel.

Op zoek naar meer?Bekijk al de blogposts.

Onze nieuwsbrief

Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!

Bedankt! U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.
Oeps, er ging iets mis!

Ontdek onze gratis Gids over "Succesvol Zakendoen in België"

  • Cultuurverschillen
  • Fiscale opportuniteiten
  • Juiste contactgegevens
  • Alle info in één gids