In Algemeen, Commerciëel, Financiëel, Juridisch

De Nederlandse ondernemingen betaalden in 2017 hun facturen volgens een publicatie in Nu.nl van 23 februari 2018 gemiddeld na 40,5 dagen; in de dienstverlening 38,4 dagen, in de vastgoedsector 38,6 dagen, in de gezondheids- en welzijnszorg 39 dagen, in de IT 43,3 dagen, in de leasesector 42,5 dagen en in de transport- en logistieksector 43 dagen.

Afgezet tegen gangbaar betalingsgedrag in andere landen waarin soms 60 à 90 dagen moet worden gewacht voordat een factuur wordt betaald, doet de Nederlandse ondernemer het zo slecht nog niet.

Desalniettemin is het verstandig om niet blind te staren op deze cijfers. Gemiddelde cijfers hoeven namelijk niet iets te zeggen over individuele gevallen.

Het is logisch dat ook als men zaken doet met een Nederlander, zich afvraagt of die Nederlandse ondernemer “goed is voor zijn geld”. Zelfs als dit aanvankelijk zo lijkt te zijn, kan dit in de loop van een traject tegenvallen en kunnen betalingen zelfs uitblijven. Daar worden dan diverse redenen voor aangevoerd die echt niet altijd even valide zijn.

Daarom is het van belang vooraf zoveel mogelijk zekerheid te bedingen en voor zover dit onvoldoende mocht zijn in het uiterste geval over te gaan tot het nemen van maatregelen. Eén van die maatregelen kan zijn dat in Nederland wordt overgegaan tot het leggen van conservatoir beslag. Een dergelijk bewarend beslag wordt meestal gelegd vóórdat een juridische procedure aanhangig wordt gemaakt. Zo’n conservatoir beslag heeft als doel het behouden van verhaalsmogelijkheden maar kan er ook toe leiden dat men snel om de tafel komt en op korte termijn betaling wordt gerealiseerd.

Welke zekerheid wordt bedongen of welke maatregel dient te worden getroffen, hangt af van de concrete situatie.

Vragen?

 

Sjoerd Tilman, s.tilman@mannaertsappels.nl, +31767514000

MannaertsAppels Advocaten

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

Brussel: registreren voertuigen (LEZ)

Dit is een reminder dat Brussel een lage-emissiezone (LEZ) is sinds 2018. Omdat de gegevens van Nederlandse voertuigen in een open-data-systeem beschikbaar zijn voor de Brusselse overheid, is een pré-registratie voor Nederlanders niet vereist. Als uw voertuig niet in België of Nederland is geregistreerd, dan moet u zich binnen 24 uur van uw bezoek registreren […]

Nieuw lid: Krinkels

Wilt u uwzelf even voorstellen? Wie bent u, wat doet uw bedrijf? Ik ben Peter Loyens, de Algemene directeur van België voor Krinkels. Krinkels is een landschapsaannemer die zich bezighoudt met de aanleg en onderhoud van publieke en privéruimtes of buitenruimtes over geheel België. Ik werk hier bijna 9 jaar. Krinkels is marktleider in zowel […]

Leeuw van de Export 2019: de 6 kanshebbers

Al voor de 18e keer reikt Flanders Investment & Trade de Leeuw van de Export uit. Met deze jaarlijkse award bekroont FIT enkele uitzonderlijke exportsuccesverhalen uit Vlaanderen van het afgelopen jaar. Uit de inschrijvingen werden tijdens de 1e juryronde 6 bedrijven geselecteerd die uitblinken qua exportresultaten. Zij zijn kanshebbers voor de exportaward op woensdag 18 […]

Start typing and press Enter to search