In Algemeen, Commerciëel

tijd

Vandaag had ik een afspraak bij een klant. Het ging om een afspraak die we een aantal weken eerder hadden vastgelegd. Bij hem op kantoor aangekomen bleek echter dat hijzelf extern was en bij een klant zat. Er was dus duidelijk iets fout gelopen in het inplannen van de afspraak. De dame van de receptie was echter bijzonder vriendelijk en nodigde me uit om de koffie die ik gekregen had rustig uit te drinken. Gezien het voor een keer een echt goede koffie was besloot ik dat ook te doen (Laten we eerlijk zijn. Het spul dat bedrijven hun bezoekers en medewerkers, zeker in Nederland, durven voor te schotelen is soms echt niet te zuipen). Wat te doen met dit vrijgekomen moment? Wel, dit is het eigenste moment waarop ik jullie schrijf.

Als we kijken naar de alomtegenwoordige beweging naar dataverzameling en dataverwerking ligt hier eigenlijk één drijfveer aan te grondslag: meer controle verwerven over onze omgeving. Als we de parameters beter kennen en beheersen kunnen we de uitkomst zekerder maken. Spijtig genoeg wordt dit al te vaak veel te eng vertaald naar efficiënter of rendabeler worden. En niet naar het creëren van nieuwe toegevoegde waarde. We laten onze medewerkers in de pas lopen door hun van steeds naderbij te volgen via allerlei informaticasystemen en leggen hun zo vaak extra administratieve lasten op qua registratie.

Anderzijds schrappen we alle administratieve functies want ‘die leveren geen toegevoegde waarde’ en die zullen door de automatisering toch verdwijnen. Net hier knelt het schoentje. Technologie zou net voor de mens ruimte en tijd moeten maken om te doen waarin hij echt goed is – het creatieve, het scheppende – eerder dan hem enkel efficiënter te maken op de korte termijn. (Is dat ook niet een van de oerverhalen van onze westerse traditie? De scheppende God maakt mensen naar zijn beeld, de scheppende mens.)

Ruimte en tijd, daar heeft elk creatief proces nood aan en dat is, bij aanvang, per definitie inefficiënt en onrendabel. Op lange termijn is de toegevoegde waarde echter veel groter dan enkel de controle over de omgeving verhogen.

Ruimte en tijd kan je maken maar soms dienen ze zich ook totaal onverwacht aan, zoals nu voor mij door een misgelopen afspraak. Over de toegevoegde waarde van de vrucht van mijn creatieve proces, deze tekst, laat ik jullie echter oordelen. Verspilde tijd of niet?

Tom Vansteenkiste

Algemeen Directeur NKVK

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

Brussel: registreren voertuigen (LEZ)

Dit is een reminder dat Brussel een lage-emissiezone (LEZ) is sinds 2018. Omdat de gegevens van Nederlandse voertuigen in een open-data-systeem beschikbaar zijn voor de Brusselse overheid, is een pré-registratie voor Nederlanders niet vereist. Als uw voertuig niet in België of Nederland is geregistreerd, dan moet u zich binnen 24 uur van uw bezoek registreren […]

Nieuw lid: Krinkels

Wilt u uwzelf even voorstellen? Wie bent u, wat doet uw bedrijf? Ik ben Peter Loyens, de Algemene directeur van België voor Krinkels. Krinkels is een landschapsaannemer die zich bezighoudt met de aanleg en onderhoud van publieke en privéruimtes of buitenruimtes over geheel België. Ik werk hier bijna 9 jaar. Krinkels is marktleider in zowel […]

Leeuw van de Export 2019: de 6 kanshebbers

Al voor de 18e keer reikt Flanders Investment & Trade de Leeuw van de Export uit. Met deze jaarlijkse award bekroont FIT enkele uitzonderlijke exportsuccesverhalen uit Vlaanderen van het afgelopen jaar. Uit de inschrijvingen werden tijdens de 1e juryronde 6 bedrijven geselecteerd die uitblinken qua exportresultaten. Zij zijn kanshebbers voor de exportaward op woensdag 18 […]

Start typing and press Enter to search