In Algemeen, Commerciëel

tijd

Vandaag had ik een afspraak bij een klant. Het ging om een afspraak die we een aantal weken eerder hadden vastgelegd. Bij hem op kantoor aangekomen bleek echter dat hijzelf extern was en bij een klant zat. Er was dus duidelijk iets fout gelopen in het inplannen van de afspraak. De dame van de receptie was echter bijzonder vriendelijk en nodigde me uit om de koffie die ik gekregen had rustig uit te drinken. Gezien het voor een keer een echt goede koffie was besloot ik dat ook te doen (Laten we eerlijk zijn. Het spul dat bedrijven hun bezoekers en medewerkers, zeker in Nederland, durven voor te schotelen is soms echt niet te zuipen). Wat te doen met dit vrijgekomen moment? Wel, dit is het eigenste moment waarop ik jullie schrijf.

Als we kijken naar de alomtegenwoordige beweging naar dataverzameling en dataverwerking ligt hier eigenlijk één drijfveer aan te grondslag: meer controle verwerven over onze omgeving. Als we de parameters beter kennen en beheersen kunnen we de uitkomst zekerder maken. Spijtig genoeg wordt dit al te vaak veel te eng vertaald naar efficiënter of rendabeler worden. En niet naar het creëren van nieuwe toegevoegde waarde. We laten onze medewerkers in de pas lopen door hun van steeds naderbij te volgen via allerlei informaticasystemen en leggen hun zo vaak extra administratieve lasten op qua registratie.

Anderzijds schrappen we alle administratieve functies want ‘die leveren geen toegevoegde waarde’ en die zullen door de automatisering toch verdwijnen. Net hier knelt het schoentje. Technologie zou net voor de mens ruimte en tijd moeten maken om te doen waarin hij echt goed is – het creatieve, het scheppende – eerder dan hem enkel efficiënter te maken op de korte termijn. (Is dat ook niet een van de oerverhalen van onze westerse traditie? De scheppende God maakt mensen naar zijn beeld, de scheppende mens.)

Ruimte en tijd, daar heeft elk creatief proces nood aan en dat is, bij aanvang, per definitie inefficiënt en onrendabel. Op lange termijn is de toegevoegde waarde echter veel groter dan enkel de controle over de omgeving verhogen.

Ruimte en tijd kan je maken maar soms dienen ze zich ook totaal onverwacht aan, zoals nu voor mij door een misgelopen afspraak. Over de toegevoegde waarde van de vrucht van mijn creatieve proces, deze tekst, laat ik jullie echter oordelen. Verspilde tijd of niet?

Tom Vansteenkiste

Algemeen Directeur NKVK

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

Beneliga: de belangrijkste bijzaak ter wereld

Enige jaren leek het idee dood en begraven maar kijk het idee van een Beneliga voetbal werd twee weken geleden grondig afgestoft. Deloitte stelde de zes grootste Nederlandse clubs (Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse en FC Utrecht) en de 5 grootste Belgische clubs (Club Brugge, AA Gent, RC Genk, Standard en Anderlecht) een studie voor […]

Nieuw recordjaar: Meer buitenlandse investeringen en jobs dan ooit in Vlaanderen

In 2019 investeerden buitenlandse bedrijven 5,20 miljard euro in Vlaamse vestigingen, verspreid over 258 nieuwe projecten en samen goed voor 5.384 extra jobs. Zowel wat betreft het totale investeringsbedrag als het aantal nieuwe projecten en gecreëerde jobs is 2019 een absoluut recordjaar. De VS blijven topinvesteerder, met 45 nieuwe investeringsprojecten. Vooral het fors gestegen aantal […]

KVK nummer Belgie? 7 stappen om een bedrijf in Belgie te starten

Wilt u een KVK-nummer Belgie aanvragen om een bedrijf in België te starten? In Vlaanderen kan u aan de hand van deze 7 stappen vlot uw project realiseren. Vlaanderen is de noordelijke regio van België met Brussel als hoofdstad. Het is de toegangspoort naar Europa. Duizenden buitenlandse bedrijven genieten vandaag al van de talloze voordelen […]

Gerelateerd nieuws Bekijk al het nieuws

Beneliga: de belangrijkste bijzaak ter wereld

Enige jaren leek het idee dood en begraven maar kijk het idee van een Beneliga voetbal werd twee weken geleden grondig afgestoft. Deloitte stelde de zes grootste Nederlandse clubs (Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse en FC Utrecht) en de 5 grootste Belgische clubs (Club Brugge, AA Gent, RC Genk, Standard en Anderlecht) een studie voor […]

Start typing and press Enter to search