Duurzaamheid, concurrentie en groei: de strategische verschillen tussen Nederland en België

Op 3 oktober 2019 stelden NKVK en Berenschot het Strategy Trends België 2019 rapport voor. Daarin wordt aan de hand van een bevraging van Belgische bedrijfsleiders in kaart gebracht welke strategische thema’s in de Belgische boardroom belangrijk. Een soortgelijk onderzoek werd eerder ook in Nederland uitgevoerd. Het is dus erg interessant om de resultaten voor […]

Werken over de grens: dit moet u weten

De eengemaakte Europese markt is een zegen voor de economie. Toch blijven er een aantal onduidelijkheden bestaan, niet in het minst over de regels van de sociale zekerheid. Werken over de grens, gemakkelijk? Hieronder verduidelijken we de bestaande regelgeving. De grensoverschrijdende tewerkstelling van werknemers in de Europese Economische Ruimte (EER) roept tal van vragen op. […]

Luminex Network Intelligence en Sioen Industries winnen Leeuw van de Export

Technologiebedrijf Luminex Network Intelligence (Genk) en producent van technisch textiel Sioen Industries (Ardooie) zijn de laureaten van de achttiende editie van de Leeuw van de Export. Met de prestigieuze prijs ‘Leeuw van de Export’ brengt Flanders Investment & Trade (FIT) jaarlijks Vlaamse bedrijven met uitzonderlijke exportresultaten op het podium. CEO Bart Swinnen van Luminex en […]

Resultaten van het Strategy Trends België onderzoek

  Digitalisering en arbeidsmarktvraagstukken bepalen de strategische agenda in het Belgische bedrijfsleven. Dat blijkt uit het Strategy Trends onderzoek dat NKVK samen met organisatieadviesbureau Berenschot de voorbije zomer uitvoerde. Aan het onderzoek naar de belangrijkste strategische trends die spelen voor ondernemers, bestuurders en topmanagers in het Belgische bedrijfsleven namen 132 ondernemers en bestuurders deel. Resultaten […]

Nederlanders en Belgen leren (zakelijk) van elkaar te houden

Tijdens de vele seminars die ik geef over de cultuurverschillen tussen Nederland en België ga ik in op de valkuilen die er bestaan bij het zakendoen bij de buur. Veelal gaat het dus om problemen, deze kaderen en (hopelijk) een manier aanreiken om hiermee om te gaan. Ook hier geldt: ‘Onbekend maakt onbemind’. Als ik […]

F1, cultuur, food en waterbussen: september bij NKVK

September was een mooie maand bij de NKVK. We laten jullie alvast even meegenieten. F1 In het begin van de maand brachten NKVK en AWEX (het Waalse export- en investeringsagentschap) een groep Nederlandse ondernemers samen met interesse in de Waalse markt. Met een veertigtal bedrijfsleiders bezochten de Grote Prijs Formule 1 van Spa Francorchamps. Naast […]

Start typing and press Enter to search