In Algemeen, Commerciëel

September was een mooie maand bij de NKVK. We laten jullie alvast even meegenieten.

F1

In het begin van de maand brachten NKVK en AWEX (het Waalse export- en investeringsagentschap) een groep Nederlandse ondernemers samen met interesse in de Waalse markt. Met een veertigtal bedrijfsleiders bezochten de Grote Prijs Formule 1 van Spa Francorchamps. Naast een geweldig sportief spektakel (met spijtig genoeg een uitvallende Max Verstappen) werden waardevolle nieuwe contacten gelegd en de zaden gezaaid van toekomstige samenwerkingen.

 

 

 

 

 

Cultuurverschillen

Op 17 september zaten we met een 15-tal Belgische en Nederlandse zakenmensen rond de tafel om ons te verdiepen in de (zaken)cultuur van het buurland. We bekeken stereotypen en facts & figures en benaderden de bestaande verschillen vanuit een sociologisch kader. Uiteindelijk werden er concrete tips aangereikt in de domeinen van onderhandelingen, verkoop, communicatie, management en vergadercultuur. Dit alles werd, op zijn Belgisch, afgesloten met een uitgebreide zakenlunch.

Sligro en de Waterbus

Tijdens een netwerk- en inspiratiesessie in samenwerking met Flanders Investment and Trade op 18 september hoorden we van Sligro en Aqualiner (de Waterbus) over hun ervaringen bij het betreden van de Belgische markt. Beide bedrijven groeien sterk in België maar dat betekent niet dat dat ze geen hindernissen moeten overwinnen. Vanuit hun voorbeeld konden ook andere bedrijven leren hoe hun introductie of uitbreiding op de buurmarkt aan te pakken. Hierna kregen we een rondleiding in de nieuwe Sligro-ISPC-vestiging in Antwerpen en sloten we af met een smakelijke walking dinner.

 

 

 

 

 

Wilt u meer weten over de lidmaatschap bij de NKVK en onze dienstverlening. Lees hier!

Hopelijk kunnen we ook u binnenkort op een van onze evenementen ontmoeten.

Tot dan.

 

Tom Vansteenkiste

Algemeen Directeur NKVK

 

 

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

Resultaten van het Strategy Trends België onderzoek

  Digitalisering en arbeidsmarktvraagstukken bepalen de strategische agenda in het Belgische bedrijfsleven. Dat blijkt uit het Strategy Trends onderzoek dat NKVK samen met organisatieadviesbureau Berenschot de voorbije zomer uitvoerde. Aan het onderzoek naar de belangrijkste strategische trends die spelen voor ondernemers, bestuurders en topmanagers in het Belgische bedrijfsleven namen 132 ondernemers en bestuurders deel. Resultaten […]

Nederlanders en Belgen leren (zakelijk) van elkaar te houden

Tijdens de vele seminars die ik geef over de cultuurverschillen tussen Nederland en België ga ik in op de valkuilen die er bestaan bij het zakendoen bij de buur. Veelal gaat het dus om problemen, deze kaderen en (hopelijk) een manier aanreiken om hiermee om te gaan. Ook hier geldt: ‘Onbekend maakt onbemind’. Als ik […]

TCI, ‘s werelds grootste clusterconferentie, naar Vlaanderen

Dat het Vlaamse clusterbeleid vruchten afwerpt en bedrijven helpt om innovatiever uit de hoek te komen, valt ook op in het buitenland. Zo koos TCI Network – het wereldwijde netwerk van experts op het gebied van competitiviteit, innovatie en clusters – voor Vlaanderen als locatie voor de 22e editie van zijn jaarlijkse conferentie. ’s Werelds […]

Start typing and press Enter to search