Seminars 

Over de grens heen komt u in contact met een heel andere zakelijke context. NKVK/Beluned organiseert op regelmatige basis activiteiten om bedrijven te informeren over de verschillende aspecten van het grensoverschrijdend zaken doen in Nederland en België. Wij doen dit door middel van seminars en workshops binnen 5 clusters: human resources, fiscaal/juridisch, financieel, sales & marketing en sociaal/cultureel. Daarnaast worden ook meer gespecialiseerde en sectorspecifieke seminars georganiseerd. 


Cultuurverschillen in zakendoen

In het zakendoen is het belangrijk dat u dezelfde taal spreekt als uw tegenpartij. Veel meer nog dan de bestaande verschillen tussen het 'Hollands' en het 'Vlaams', gaat het hierbij over verschillen qua bedrijfs- en zakencultuur en uiteenlopende verwachtingspatronen. 

Elk jaar is dit evenement zeer succesvol, omdat het antwoorden en inzichten geeft op één van de hoofdvragen wanneer je je zakenrelaties uit wilt breiden naar Nederland of België, namelijk: Hoe ga je om met de cultuurverschillen? NKVK/Beluned organiseert een interactief seminar met als doel de bewustwording dat zakendoen in Nederland en België een andere aanpak vraagt. Aan de hand van enkele kernthema's aangevuld met praktijkvoorbeelden wordt u ondergedompeld in de zakencultuur van het andere land.

Expert Dick Dresselhuis is geboren in Nederland, maar denkt als een Belg. Met meer dan 40 jaar ervaring in het zakendoen tussen Nederland en België, geeft hij aan hoe belangrijk het is om elkanders cultuurverschillen te kennen. Het vergt een goede voorbereiding, wil je succesvol zakendoen met je buurland. 

‘’We weten allemaal hoe belangrijk de eerste indruk is, deze bepaalt het verdere verloop van je contact’’ vertelt Dresselhuis. Volgens hem, tevens spreker tijdens het seminar, zijn veel bedrijven onvoldoende voorbereid, en beseffen ze soms niet dat in het zakendoen over de grens heen het van cruciaal belang is om deze verschillen te weten en te begrijpen. Ook laat hij weten dat het vooral eeuwig zonde is wanneer je daardoor een zakenrelatie misloopt. ‘’Het kost ontzettend veel tijd om zoiets weer recht te zetten.’’


Marketing- en communicatieverschillen

De marketing- en communicatie afdeling binnen ondernemingen kent een cruciale groei. Uw klanten begeven zich binnen andere kanalen dan een aantal jaar geleden, waardoor u uitgedaagd wordt uw strategie aan te passen. Door het grote aanbod aan kennis en informatie over een goed marketing en communicatiebeleid, wordt er misschien minder rekening gehouden met cultuur- en gebruiksverschillen wanneer u uit wilt breiden naar België of Nederland. Dat wat in Nederland succesvol is, is wellicht niet van toepassing in België en andersom. 

Vandaag de dag is de Marketing en Communicatie afdeling één van de belangrijkste bouwstenen van uw onderneming. Juist door het grote aantal mogelijkheden qua communicatie- en marketingtechnieken, is het hebben van een goede strategie noodzakelijk. Wát er in uw strategie komt te staan, gaat vaak volgens 'het boekje' waarbij men -om maar een paar voorbeelden te noemen- de doelgroep, concurrentie, kansen en kanalen in kaart brengt. Om gelijk het eerste aspect te behandelen: hoe bereik ik mijn doelgroep?

Wilt u groeien in Nederland of België? De markt veroveren met een succesvolle marketing & communicatie strategie? Dan moet u het land kennen en weten wat wel en niet werkt in België. Wat zijn de verschillen waardoor u kiest voor een andere aanpak? Een goed doordachte Benelux strategie is de sleutel tot uw succes.

Veel ondernemers, zowel leden en niet-leden, stellen vragen aan ons als NKVK wat de beste manier is om met het buurland te communiceren of in contact te komen. Tijdens dit seminar komen verschillende Marketing en Communicatie experts u alles vertellen over de do’s en don’ts tijdens het uitdenken van uw strategie richting België of Nederland. De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg nodigt u van harte uit op 26 november aanstaande. Dit seminar is niet te missen voor iedereen die op zoek is naar informatie, inspiratie en een nieuwe frisse kijk op Marketing & Communicatie in België of Nederland wil krijgen. U zult vertrekken met adviezen waar u meteen iets aan heeft, en met genoeg kennis om richting het buurland te stappen.


Boekhoudkundige en fiscale verschillen

De NKVK organiseert naar jaarlijkse traditie een seminar over boekhouden in België en nodigt u uit voor een seminar waarbij vooral wordt ingegaan op die facetten van de Belgische jaarrekening, fiscale en boekhoudkundige wetgeving, waarmee Nederlandse bedrijven die in België gevestigd zijn (of zich zullen gaan vestigen) worden geconfronteerd en die afwijken van de Nederlandse. De nadruk wordt gelegd op een interactieve sessie waarbij de participanten de mogelijkheid hebben actief deel te nemen. 


HR-seminar, het tewerkstellen van personeel in België

Er zijn meer dan 6.500 Nederlandse bedrijven die actief zijn in België. Vaak werken zij met Belgische medewerkers, al dan niet op de Nederlandse payroll. Vanaf het aanwerven tot het dagelijkse personeelsbeleid worden Nederlandse partijen hierdoor geconfronteerd met belangrijke HR-verschillen.

Samen met haar partners Acerta, BDO, Delta Lloyd Life en Lydian Advocaten organiseert de NKVK een seminar waar de belangrijkste HR-domeinen aan bod komen. Ook enkele recente wijzigingen qua personeelsstatuut (white/blue colar), het ontslagrecht en de motivatie worden belicht. Na dit seminar bent u volledig voorbereid voor een optimale werking van uw Belgische HR-beleid! Daarbij ontmoet u tijdens dit seminar HR-professionals die net als u actief zijn in Nederland en België. Tijdens de lunch (deze zit bij de deelnameprijs inbegrepen) heeft u ruim de tijd ervaringen uit te wisselen en te netwerken.


Acquisitie en sales in België

‘Kopen en verkopen’ blijft de kern van het zakendoen, ook over de grens heen. Het vinden en binnenhalen van leads is het boeiende spel dat een verkoopverantwoordelijke dagdagelijks speelt. Aan dit spel zijn echter ook (ongeschreven) regels verbonden en deze verschillen van land tot land. Belgen hebben andere regels, gewoonten en voorkeuren qua acquisitie en sales dan Nederlanders. 

Dit seminar helpt u om beter voorbereid de Belgische markt op te gaan, uw marktpotentieel in kaart te brengen en vervolgens leads te verzilveren. 

Volgende punten komen aan bod:

   • Bepalen van uw marktpotentieel

   • Welke acquisitiemethoden werken in België en welke niet?

   • Hoe direct (of juist niet) gaat u met Belgische klanten om?

   • Een Vlaming of een Waal? Een wereld van verschil om aan te verkopen!

   • ''Wat bedoelt u?'' is een veelgebruikte vraag. Hoe communiceert u helder?

Met concrete praktijkvoorbeelden wijzen wij u de weg om in sales succesvol te zijn in België!

Om het seminar nog klantgerichter te maken, geven wij u de mogelijkheid om uw vragen op voorhand aan ons door te sturen, en wij zorgen ervoor dat deze toegelicht worden tijdens het seminar.


Wist u dat de NKVK ook vertegenwoordigt is op Linkedin?
Mis nooit iets uit onze agenda en volg ons! 

 

↑ Terug naar boven 

Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK)
Louizalaan 500
B- 1050 Brussel
T: +32 2 219 11 74
E: info@nkvk.be

Belgisch - Luxemburgse Kamer van Koophandel voor Nederland (BELUNED)
Archimedesstraat 12
NL-3316 AB Dordrecht
T: +31 78 635 19 90
F: +31 78 635 29 23
E: info@nkvk.be