Agenda

Hier vindt u alle informatie over onze activiteiten. Noteer de data in uw agenda en schrijf u in voor de evenementen of als lid. Leden hebben namelijk een standaard korting van 25% op onze activiteiten en marktrapporten en genieten van nog meer voordelen.

 

Seminars en opleiding

Aspecten van grensoverschrijdend zakendoen in Nederland en België

Over de grens heen komt u in contact met een heel andere zakelijke context. NKVK/Beluned organiseert op regelmatige basis activiteiten om bedrijven te informeren over de verschillende aspecten van het grensoverschrijdend zaken doen in Nederland en België. Wij doen dit door middel van seminars en workshops binnen 5 clusters: human resources, fiscaal/juridisch, financieel, sales & marketing en sociaal/cultureel. Daarnaast worden ook meer gespecialiseerde en sectorspecifieke seminars georganiseerd.

Experts aan het woord

Wilt u meer informatie over de seminars en de sprekers? Hieronder vindt u per thema verschillende sprekers die hun motivatie toelichten. 

Marketing- en Communicatieverschillen 

   

Aanbestedingsprocedure in België

   
 

 Cultuurverschillen in Zakendoen

 

 

 

 










 

 

 


Blog

Martijn Delahaye

Spreker tijdens het seminar Marketing- & Communicatieverschillen
21 april 2015

''Ik heb bijna dagelijks te maken met de verschillen tussen Nederland en België'' vertelt Martijn Delahaye, spreker op 21 april aanstaande. Als marketing manager van een succesvol Nederlands bedrijf, heeft hij meegewerkt aan de uitbreiding naar België.


Volgens Delahaye is ondernemen in de Benelux complex, omdat je je niet altijd bewust bent van de kleine verschillen in bijvoorbeeld de cultuur en werkmethoden. ''Het is essentieel om goed onderzoek te doen naar je klanten, hun ondernemersveld en marketingtechnieken'', legt Delahaye uit. Ook meldt hij dat het zonder goed onderzoek onmogelijk is om succesvol te ondernemen in de Benelux.


Op 21 april a.s. behandelt Martijn Delahaye, marketing manager van AFAS Software, een case studie. Hij deelt zijn eigen ervaring omtrent het ontwikkelen van een goede Benelux strategie.

AFAS Software is een familiebedrijf. ''Een beetje gek, een tikkeltje eigenwijs, maar vooral vol passie als het gaat om klanten en het inspireren van ondernemers.'' Zij ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt, ''daarbij nemen wij graag onze maatschappelijk verantwoordelijkheid.''
Vanaf de start in 1996 werken zij hard aan het blijven realiseren van hun missie. Sinds 2008 hebben zij de succesvolle uitbreiding naar België gemaakt, waarmee de marketing manager van het bedrijf dus in de perfecte positie is om een case toe te lichten tijdens het seminar Marketing- & Communicatie Verschillen.

''Ik deel graag onze opgedane kennis met anderen''

De eerste reactie van Delahaye was erg enthousiast, ''ik deel graag onze opgedane kennis met anderen.'' Vraagt u zich af hoe u het beste kunt communiceren naar en met uw zuiderburen? Wilt u graag weten hoe uw marketing- en communicatiestrategie mogelijk aangepast moet worden voor de Belgische markt? Dan is dit seminar wellicht iets voor u. Tijdens dit seminar vertellen verschillende experts u alles over de do’s and don’ts tijdens het uitdenken van uw strategie in België. ​ Dit seminar is onmisbaar voor iedereen die succesvol wilt ondernemen in de Benelux. 


Hans Mampaey

Spreker tijdens het seminar Marketing- & Communicatieverschillen
21 april 2015

''De verschillende presentaties zijn op maat gesneden voor grensoverschrijdend zakendoen.'' vertelt Hans Mampaey, online marketing expert bij Yonego. Op 21 april a.s. zal hij komen spreken en is hier dan ook erg enthousiast over.

Als online marketing expert bij het ROI Driven Internet Marketing bureau met kantoren in Nederland én België, is Mampaey de perfecte spreker om onderwerpen zoals SEO, uw website en e-mail marketing te behandelen. Wanneer ik de vraag stelde wat zijn motivatie was u toe te komen spreken, was dat hij graag de vele mogelijkheden op gebied van ROI Driven Internet Marketing toe komt lichten en deze
kennis komt delen.

''De verschillende presentaties zijn op maat gesneden voor grensoverschrijdend zakendoen''

Één van de eerste tips die hij aanhaalt is dat je nooit de lokale cultuur, mentaliteit en taalverschillen moet
onderschatten, wanneer je als Nederlands bedrijf succesvol zaken wilt doen met België. 

Mampaey benadrukt dat het erg belangrijk is dit seminar te bezoeken. Dit in verband met de verschillen tussen de Belgische en Nederlandse cultuur. '' Het is verkeerd te denken dat de aanpak in Nederland hetzelfde werkt als in België'', vertelt hij. ''Het is niet maar gewoon 'copy/paste'. Als men op die manier te werk gaat, loopt het gegarandeerd af op een sisser. Hou rekening met die andere cultuur en mentaliteit!''

Met ruim 45 medewerkers streeft Yonego er naar om de positie van onze klanten verder uit te bouwen. Dit door blijvend te investeren in goede mensen, kwalitatief hoogwaardige technologie, een sterke focus op kennisdeling en het investeren in samenwerking en een goede klantrelatie. Door middel van o.a. zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, display advertising, affiliate marketing, social media advertising en e-mail marketing realiseert Yonego meer gericht bezoek naar uw website. Web analytics consultants houden vervolgens goed in de gaten wat dit bezoek op uw website precies doet en zetten deze cijfers om naar actiepunten. Op 21 april a.s. is Hans Mampaey erbij en houdt dan een interessante presentatie.


 

Dick Dresselhuis

Spreker tijdens het seminar Cultuurverschillen in Zakendoen
5 maart 2015

Elk jaar is het evenement Verschillen in Zakendoen Nederland-België zeer succesvol. De ondernemer in de Benelux zou zich bewust moeten zijn van de kloof tussen de zakelijk benadering van de Belgische of Nederlandse markt. Deze kloof bestaat uit een veelvoud van kleine subtiele verschillen.

Dit seminar geeft inzichten en antwoorden op één van de kernvragen wanneer je de scoringskans uit wilt breiden naar het buurland, namelijk: Ben ik bewust van de cultuur verschillen en hoe ga ik met deze om?

Expert Dick Dresselhuis is geboren in Nederland, opgegroeid in een Hollands gezin. Door van jongs af aan in België te wonen, denkt hij ook als een Belg. Met meer dan 40 jaar ervaring in het zakendoen tussen Nederland en België, vroegen we hem waarom het zo belangrijk is dat dit seminar gegeven wordt.

‘’We weten allemaal hoe belangrijk de eerste indruk is, deze bepaalt het verdere verloop van je contact’’ vertelt Dresselhuis. Volgens hem –tevens spreker tijdens het seminar- zijn veel bedrijven onvoldoende voorbereid, en beseffen verschillen te benoemen en te begrijpen. Ook laat hij weten dat het vooral eeuwig zonde is wanneer je daaraan een zakenrelatie misloopt. ‘’Het kost soms niet dat in het zakendoen over de grens heen het van cruciaal belang is om deze ontzettend veel tijd zoiets weer recht te zetten.’’

Die voorbereiding op het zakendoen met het buurland, gaat Dick Dresselhuis u geven op 5 maart aanstaande. De algemene reactie van de deelnemers na dit seminar is keer op keer prachtig om te zien. ‘’Mijn grootste voldoening komt niet pas na het einde, maar is er allang tijdens het geven van het seminar.’’ Dresselhuis vertelt dat het een heel interactief programma is. ‘’Daar waar ik een voorbeeld aanhaal, zie je een Belg knikken, terwijl een Nederlander zijn “mond open doet” om iets te zeggen. Dan ontstaat er altijd een goed vraag- en antwoord spel tussen de 2 culturen.’’ Deze reacties van de deelnemers zijn dan ook een perfect voorbeeld van de missie van de NKvK; het stimuleren van grensverleggend ondernemen. Deelnemers worden verrijkt met handige weetjes en ondergedompeld in ervaringen. 


Jens Debièvre

Spreker tijdens het seminar Aanbestedingsprocedure in België
2 april 2015

Al meer dan 10 jaar adviseert Jens Debièvre Nederlandse ondernemingen tijdens de aanbestedingsprocedure in België. Op 2 april aanstaande zal hij komen spreken, samen met zijn collega Lore Derdeyn. 

''Hoewel het overheidsopdrachtenrecht in grote lijnen een Europese regelgeving betreft, legt elk land zijn eigen accenten bij de omzetting van de Richtlijnen Overheidsopdrachten in zijn nationale rechtssysteem.'' 

Het venijn zit in een iets andere juridische interpretatie en opmerkelijk is, dat cultuurverschillen hierin toch ook een rol spelen. ''Er zitten kleine verschillen in de procedure, waardoor het van cruciaal belang is om deze te kennen'' aldus spreker Jens Debièvre. Volgens Debièvre zijn er veel Nederlandse ondernemers die hier vragen over hebben. ''De Nederlander kan door deze onwetendheid in de gevarenzone komen.''
Wilt u meer weten over de correcte doorloop van de aanbestedingsprocedure in België? Schrijf u dan in voor deze studienamiddag via onze website.

 

Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK)
Louizalaan 500
B- 1050 Brussel
T: +32 2 219 11 74
E: info@nkvk.be

Belgisch - Luxemburgse Kamer van Koophandel voor Nederland (BELUNED)
Archimedesstraat 12
NL-3316 AB Dordrecht
T: +31 78 635 19 90
F: +31 78 635 29 23
E: info@nkvk.be